شنبه, 01 ارديبهشت 1403

amoozeshyar

AMOOZESHYAR STU

AMOOZESHYAR asatid

AMOOZESHYAR personel

ertebat riasat habibi

vaght moshavere

telegramm

instagram-page

masiryab

taghvim

masiryab

emam_khomeyni_logo

BannerVahedha

 

عظمت شخصیت حضرت زهرا(س)

بدون شک وجود مبارک حضرت زهرا(س) از شگفتی های عالم خلقت و ارزشمندترین و گرانبهاترین هدیه خداوند متعال به پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) است. مقام و موقعیت این بانوی بزرگ در آن حد از عظمت و رفعت است که بنا بر روایات معتبر، در طول مدت هفتاد و پنج روزی که حضرت زهرا(س) پس از مرگ پیامبر در قید حیات بودند، جبرئیل فرشته مقرّب الهی به خدمت ایشان می آمد و به آن حضرت تعزیت می گفت. در این باره امام خمینی(ره) می فرمایند: «مسأله آمدن جبرئیل برای کسی، یک مسأله ساده نیست. خیال نکنید که جبرئیل برای هر کسی می آید و امکان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است.»

رمز توجه به حضرت زهرا(س)

در طول چهارده قرن که از نزول قرآن کریم و ظهور آیین جاودانی اسلام می گذرد، شخصیت های اندیشمند و نامور بسیاری در دامان این مکتب پرورش یافته و علما، فقها و عرفای زیادی از محضر تعالیم ارزشمند آن برخاسته اند اما مسلمانان هنوز در فرصت ها و موقعیت های مختلف به تجلیل و بزرگداشت شخصیت حضرت زهرا(س) می پردازند و در پرتو این وجود نورانی راهِ کمال و رشد می پیمایند. رمز این انتخاب خردمندانه را مقام معظم رهبری چنین توجیه می نمایند: «تجلیل از مقام فاطمه(س) تکریم ایمان، تقوا، علم، ادب، شجاعت، ایثار، جهاد، شهادت و در یک کلمه مکارم اخلاق است.»

ممتازترین زنان جهان

از میان زنان صالح و پرهیزگار جهان، چهار شخصیت زیر از فضایل و امتیازات ویژه ای برخوردارند و بیش از سایرین معروف می باشند: 1 ـ آسیه همسر فرعون 2 ـ مریم مادر حضرت عیسی 3 ـ خدیجه همسر گرامی پیامبر 4 ـ فاطمه زهرا(س). این چهار بانوی نمونه چنان در راه کمال و قرب به حضرت حق پیش رفته اند که در برخی از روایات در وصف آنها آمده است که بهشت شیفته دیدار این چهار انسان متعالی است. با این همه رفیع ترین قلّه کمال و فضیلت، تنها به تسخیر بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) در آمده است و همانگونه که در احادیث پیشوایان دین تأکید شده است، لقب «سیدة نساء العالمین» یعنی سرور زنان هر دو جهان، صرفا به آن حضرت اختصاص دارد.

حضرتفاطمه(س) مادر اسلام

در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که: کُنیه دختر رسول خدا(ص) «امّ ابیها» بود. فاطمه جان، پدر بزرگوارت تو را مادر خود نامید، اما تو مادر اسلامی؛ چرا که دامن توست که اسلام ناب محمدی(ص) را پرورده است. ای «امّ ابیها»، تو با دست های نوازشگر و قلب مهربانت با پدر چه کردی و با او چه گفتی که پاره تن او شدی، و شادی تو شادی او، و اندوه تو اندوه او بود. او هر روز به خانه تو می آمد و آخرین وداعش نیز تو بودی، او تو را می بوسید و می بویید و بر جای خویش می نشاند و تو نیز او را می بوسیدی و بر جای خویش می نشاندی. تو عزیزترین مردم نزد پدر بودی و چهره گشاده و خانه کوچک و محقرّت، آرامش بخش قلب نازنین او بود.

حضرتفاطمه(س)، وجود پر فیض و برکت

زندگانی حضرت زهرا(س) آثار و برکات ارزشمندی بر جامعه انسانی و به ویژه بانوان نهاد. بدون تردید احیای مقام زن و شکوه و عظمتی که اسلام در آن اوضاع سخت تاریخی برای زن به ارمغان آورد، تا حد بسیاری وام­دار تلاش های گسترده و مجاهدت های عملی این شخصیت بزرگ است.

ویژگی های حضرت فاطمه(س)

ابعاد زندگانی کوثر ولایت و دخت نبوت، حضرت زهرا(س) بسیار گسترده و شگفت انگیز است. زهرا(س) در صحنه های خونین نبرد پرستار مجروحان و جانبازان، در خانه، همسری دلسوز و مادری مهربان، و در محراب عبادت، عاشقی پر شور است. او در میدان علم و فصاحت، بی همتا و در هنگامه ایثار و شجاعت، یگانه روزگار است.

قرآن و حضرتفاطمه زهرا(س)

مفسران و قرآن پژوهان بر این عقیده اند که برخی از آیات شریف قرآن کریم در شأن بانوی بزرگ اسلام فاطمه زهرا(س) نازل شده است و به فضایل و کمالات این الگوی کامل انسانی اشاره دارد.

از جمله می توان به سوره کوثر، سوره قدر، آیات آغازین سوره هَلْ اَتی، آیه تطهیر، آیه مباهله و چندین آیه دیگر اشاره کرد که بر اساس روایات متقن اسلامی، جملگی ترسیم کننده مقامات معنوی حضرت زهرا(س) هستند.

بر عالمیان رحمت رحمان زهراست

در هر دو جهان سَرور نِسوان زهراست

نوری که دهد شاخه طوبی از اوست

کوثر که خدا گفته به قرآن زهراست

حضرتفاطمه(س) و انجام کارهای منزل

از نکات قابل توجه در زندگانی خردمندانه حضرت زهرا(س)، کیفیت انجام دادن وظایف خانگی و نقشی است که آن حضرت در خانواده به عهده داشت. آن بزرگوار در ابتدای زندگی مشترک خود با حضرت علی(ع)، بر اساس رهنمودهای ارزشمند پدر گرامی اش، مسئولیت کارهای درون خانه را بر عهده گرفت تا در کنار همسر وفادارش که مسئولیت کارهای بیرون از خانه را عهده دار شده بود، زندگی نمونه ای پی ریزی کند. حضرت زهرا(س) در پی این تدبیر عاقلانه تا پایان عمر زیباترین نحوه حضور و فعالیت زن را در خانواده ترسیم، و الگوی کاملی از همکاری در خانواده را ارائه کرد.

تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)

چنان که می دانید در مورد تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا(س) اختلاف است و در مقابل گروهی از صاحب نظران که معتقدند آن حضرت تنها 75 روز بعد از رحلت جانگداز پیامبر اکرم(ص) در قید حیات بودند، برخی دیگر از محققان بر این باورند که حضرت زهرا(س) 95 روز پس از رحلت پیامبر و در روز سوم جمادی الثانی، به شهادت رسید. لذا شیعیان و دوستداران زهرای اطهر(س) هر سال در دو نوبت به عزاداری و سوگواری برای آن حضرت می پردازند و از این بانوی کرامت و الگوی فضیلت تجلیل می کنند.

خاکسپاری حضرتفاطمه(س)

روایت شده آن هنگام که فاطمه(س) جان سپرد، بین مغرب و عشا بود. مسعودی نقل می کند که در آن هنگام، امام علی(ع) سخت می گریست و مرثیه می خواند و چون شب فرا رسید و خواب بر چشم­ها چیره گشت، علی(ع) جنازه را غسل داد و به همراه حسن، حسین، عمّار، مقداد، عقیل، زبیر، سلمان، ابوذر و چند نفر از خواصّ بنی هاشم، جنازه را از خانه بیرون آورد و بر آن نماز خواندند و در نیمه های شب آن را به خاک سپردند.

قبر حضرت فاطمه(س) مخفی از نظرها

محل دفن حضرت زهرا(س) به نحو دقیق مشخص نیست و آن گونه که برخی از بزرگان فرموده اند این امر تا هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) مخفی خواهد ماند. برخی معتقدند که آرامگاه آن حضرت در روضه مطهر پیامبر اکرم(ص) و بین قبر و منبر است. ولی عدّه ای دیگر مرقد مطهر حضرت را در بقیع می دانند. و قول سوم آن است که قبر فاطمه(س) در خانه خود اوست.

آثار و برکات اخلاص

اخلاص و پالایش روان از هواهای نفسانی و دنیوی، از برجسته ترین صفات اخلاقی است و اسلام، که برنامه جامع رشد و سعادت انسانی است، بر این نکته اصرار دارد که انسان در انجام هر کار، باید انگیزه خود را خالص کند و با پرهیز از هر آلودگی، تنها به رضایت الهی بیندیشد.

حضرت فاطمه زهرا(س) درباره آثار معنوی «اخلاص» می فرمایند:

«هر کس که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، خداوند نیز بهترین مصلحتش را به سوی او فرو خواهد فرستاد.»

از این رو شایسته است که مسلمانان، گوهر گرانبهای جان را به زیور اخلاص بیارایند و آلودگی ها و دل بستگی ها را از وجود خویش بزدایند تا باران رحمت الهی بر سرزمین جانشان ببارد و مصالح زندگی شان به بهترین وجه تأمین گردد.

ضرورت نشر و ترویج معارف توحیدی

حضرت فاطمه زهرا(س) همواره و در هر فرصتی تلاش می کردند تا تشنگان وادی حیرت و ضلالت را به سرچشمه های زلال علم و معارف توحیدی، رهنمون سازند. از جمله سخنرانی معروفی که در مسجد مدینه ایراد فرمودند، مطلع سخن را این گونه به معارف بلند توحیدی اختصاص داده اند: «گواهی می دهم که معبودی جز خدای یگانه نیست، آن خدای یکتایی که با چشم دیده نشود و با زبان وصف نشود و چگونگی اش در وهم نگنجد. موجودات جهان را از عدم و بدون مایه قبلی به وجود آورد و بی الگو و نمونه ای، آنها را آفرید، بلکه به قدرت خویش هستی شان داد و به مشیت خود خلقشان فرمود، بی آنکه نیازی به آفریدن آنها داشته باشد و یا فایده ای در تصویرشان بجوید.»